Välkommen Jens!
14 november 2024Ny bloggserie om Supply Chain
21 november 202420 november 2024
Varför uppgradera till Business Central Online?
I dagens snabbrörliga värld är det viktigt att ligga steget före. För företag som använder Microsoft NAV, Navision eller Business Central On-Premise kan en uppgradering till Business Central Online öppna upp en rad fördelar som driver effektivitet, säkerhet och tillväxt. Här nedanför har vi listat några av anledningarna till varför ni inte bör stanna kvar i en gammal lösning:
OK, att ligga Online låter rätt bra, men hur tar vi oss dit?
Vi inleder med en dialog för att förstå er nuvarande situation, med fokus på er nuvarande lösning samt era behov och krav. Detta innefattar att identifiera vilka funktioner som används mest, hur er data ser ut och vilka anpassningar som har gjorts. Fundera på om ni är nöjda med ert affärssystem som det är idag, eller om ni vill passa på att göra förändringar i samband med en uppgradering.
Därefter finns det tre olika vägar att välja:
Uppgradera och ta med allt
Detta alternativ var vanligt för några år sedan, men används mer sällan idag. Det beror i huvudsak på att det är en större insats ju äldre version av systemet ni har. I detta alternativ tar ni med er allt, både grunddata, transaktioner och anpassningar. Rent praktiskt sker uppgraderingen (oftast) av en tredje part specialiserade på automatiserade uppgraderingsprocesser.
- Förutom systemmässiga förändringar (Business Central är ändå ett system som kontinuerligt utvecklas) kommer systemet och processerna fungera som ni är vana vid.
- Då ni inte ändrar några processer minskar både projektets storlek, och tiden ni behöver lägga internt.
- Ofta det billigaste alternativet kortsiktigt.
- Ni får med er gammal data. Ofta finns det grunddata av bristande kvalité, men även gamla transaktioner och order som inte längre behövs.
- Har ni anpassningar blir detta alternativt troligtvis kostsamt ur ett långsiktigt perspektiv. Detta då anpassningarna oftast uppgraderas som en enda stor anpassning. Denna mega app är mer komplex att förvalta, både i löpande arbete och vid uppgraderingar.
- Beroende på hur anpassad er miljö är kan ni hamna i en inlåsningseffekt där det är svårt att vidareutveckla er lösning.
Uppgradering, men bara ta med transaktioner och grunddata inte anpassningar.
Det här alternativet är det vanligaste för de som inte vill göra en ren nystart. Alternativet är populärt då ett företags behov förändras över tid och det är möjligt att förändra en del processer i samband med uppgraderingen. I det här alternativet hjälper vi er att hitta alternativa sätt att hantera era gamla anpassningar. Det kan röra sig om standard, tilläggsprodukter eller att vi designar en ny version av en anpassning.
- Då ni får med er all grunddata, transaktioner och historik krävs inget arbete med migrering. Den data ni har i ert gamla system kommer finnas i nya, vilket förenklar projektet.
- Ni får en möjlighet att anpassa systemet efter nya behov och krav.
- Ni får med er gammal data. Ofta finns det grunddata av bristande kvalité, men även gamla transaktioner och order som inte längre behövs.
- Det tillkommer en migreringskostnad, och ju äldre system ni går från desto större blir denna kostnad.
- Det kan finnas data som begränsar den nya lösningen.
Nystart, börja om från början på ett blankt papper
Numera är det här det vanligaste alternativet när en kund vill gå från Navision eller NAV till Business Central. Den gamla installationen sparas oftast i ett läsbart läge vilket ger tillgång till historiken.
- Möjlighet att ta med sig den data som faktiskt används och rensa ut det gamla.
- Vi för en djupare dialog kring era behov och krav och kan skräddarsy lösningen efter era nuvarande och kommande behov.
- Bästa alternativet om ni vill arbeta mer med standard och tilläggsprodukter.
- Den första tiden kan det finnas behov att komma åt historik vilket kräver inloggning i gamla systemet.
- Det blir ofta ett lite större projekt jämfört med de två första alternativen. Detta då företagen ofta passar på att göra en mer övergripande förändring.
Det finns såklart mycket mer att säga i dessa frågor, och ovan är endast en första fingervisning. Prata gärna med oss på THINKNINE om ni vill veta mer om vad som skulle passa bäst för just er.